Blog o wirtualnych spacerach 360

Technologia VR i wirtualne spacery 360 zdobywają rynek nie bez powodu. Warto nie tylko zachwycić się formą prezentacji przy pomocy zdjęć sferycznych, ale przede wszystkim dostrzec potencjał marketingowy, jaki oferują one firmom takim jak hotele, apartamenty na wynajem, kluby fitness czy agencje nieruchomości.
spacer 360 - hotele jesienią i zimą
Po sezonie? Nie czas na zimowy sen.

Mniejszy ruch w hotelu pomiędzy sezonami to najlepszy czas na podjęcie konkretnych działań wizerunkowych i marketingowych.

wirtualne spacery w wielu językach
Spacer 360: mów językiem Twoich gości

Prowadząc hotel lub oferując na sprzedaż luksusowe nieruchomości spotykasz ludzi z całego świata. Dlaczego nie ułatwić im decyzji?

wirtualny spacer w hotelu
Spacer 360: narzędzie marketingu

Czy wirtualny spacer w hotelu to tylko „fajny gadżet”? Czy jednak oferuje wartość dodaną, dla której warto wdrożyć to rozwiązanie?

wirtualny spacer dla mojej firmy
Właściwie po co mi spacer 360?

Mówią, że obraz jest wart więcej niż tysiąc słów. Zatem wyobraź sobie, ile warty jest wirtualny spacer 360 w erze COVID-19.

Po sezonie? Nie czas na zimowy sen.

Samantha Williams, szefowa Profitroom na rynek brytyjski, przedstawia 10 kluczowych strategii dla branży hotelowej, które umożliwią poprawę i maksymalizację przychodów w sezonie jesienno-zimowym.

W ciągu ostatnich kilku miesięcy hotele – delikatnie mówiąc – nie miały lekko. A ostatnie tygodnie pokazują, że problemy te utrzymają się w dającej się przewidzieć przyszłości.

Tradycyjnie jesień i zima uznawane były w sektorze leisure & wellness za niski sezon, ale teraz, bardziej niż kiedykolwiek, hotelarze muszą robić, co w ich mocy, aby zmaksymalizować swoje przychody poprzez zachęcanie gości do zaangażowania.

Rzecz jasna, wahania popytu zależą w dużej mierze od lokalizacji hotelu. Kurorty nadmorskie, przeżywające boom w miesiącach letnich, wraz z opadającymi z drzew liśćmi nieuchronnie odnotują spadek ruchu. Natomiast centra miast pustoszeją wraz z odpływem zaufania do transportu publicznego i rosnącą liczbą zamykanych atrakcji, wcześniej dostępnych dla zwiedzających. Zwykle hotele w miastach mogły liczyć na ożywienie w okresie zimowym, ponieważ gości poszukujących zakwaterowania przyciągały świąteczne zakupy i imprezy firmowe. Jednak wszystko wskazuje, że w tym roku będzie inaczej. Konsumenci będą nadal preferować zakupy online, tak popularne w okresie lockdownu i utrzymującej się niepewności, a wprowadzane środki zapobiegania COVID opóźnią sezon świąteczny.

Hotelarze działający w różnych lokalizacjach muszą zatem zrobić wszystko, co w ich mocy, aby przyciągać klientów – wykazując się kreatywnością i wyobraźnią w komunikacji ze swoją grupą docelową.

Pierwszym narzędziem, jakie przychodzi nam do głowy, kiedy mówimy o projektowaniu komunikacji jest oczywiście marketing. Jednak dbając o promocję marki i wszystkiego, co reprezentuje w sposób odróżniający ją na tle konkurencji, jednocześnie należy myśleć o tym, jak przebić się przez kordon obaw aktualnie kształtujących zaufanie klientów.

Tylko jak to zrobić? Istnieje kilka zabiegów i technik, które mogą pomóc zmaksymalizować przychody w okresie mniejszego ruchu i niższych obrotów, niezależnie od przyczyny zastoju.

Zaproponuj ofertę „szytą na miarę”

Spersonalizowane doświadczenie to jedna z tych rzeczy, do których goście przywiązują większą wagę, szukając czegoś, co odpowiada ich potrzebom i zainteresowaniom. Jeśli możesz dostosować pakiety do indywidualnych oczekiwań, Twoi goście będą bardziej skłonni do dokonania rezerwacji. Wykorzystaj w pełni udogodnienia na miejscu i pomóż gościom wyobrazić sobie czekające na nich doświadczenie, opowiadając ciekawe historie i publikując atrakcyjne treści.

Znane powiedzenie „jeden obraz znaczy więcej niż tysiąc słów” nigdy nie było bardziej prawdziwe. A jeśli tak jest w przypadku zdjęcia, to co z wideo? Hotel to niezwykle reprezentacyjny fizyczny produkt. Pamiętaj więc, aby nie pokazywać tego jedynie przy okazji. Zadbaj o materiały wizualne, które na każdym kroku będą komunikować jego najmocniejsze atuty.

Zimą wyeksponuj przytulny klimat i ogień w kominku i upewnij się, że choinkę i świąteczne dekoracje widać jak należy. Krótko mówiąc, spraw, aby Twój hotel był atrakcyjny również o tej porze roku.

Dobry CRM

Kluczem do dotarcia do odbiorców jest marketingowa baza danych zawierająca kluczowe zgody marketingowe i informacje o klientach. Jej posiadanie znacznie ułatwia proces sprzedaży i marketingu, ponieważ stanowi ona znacznie więcej niż tylko bazę danych; to potężne narzędzie do zarządzania przychodami, w oparciu o które stworzysz jednolitą i spójną strategię cenową, precyzyjnie zaadresowaną do konkretnych grup docelowych.

Za każdym razem widzimy, że hotele angażujące się w kontakt ze swoimi odbiorcami i wykorzystujące posiadaną już bazę klientów notują lepsze wyniki rezerwacji. I to niezależnie od tego, czy mówimy o wzmacnianiu więzi dzięki programom lojalnościowym, czy o uświadamianiu odbiorcom różnorodności Twojej oferty i jej zalet – także jesienią i zimą.

Jeśli posiadasz obszerną bazę danych, odpowiednie zgody na otrzymywanie wiadomości marketingowych i przetwarzanie danych zgodne z RODO, masz pod ręką mnóstwo okazji, aby zachęcić gości do ponownych odwiedzin, jednocześnie mając pewność, że chętnie usłyszą o Twojej ofercie.

Segmentacja

Segmentacja marketingu gwarantuje, że Twój przekaz trafia do właściwego odbiorcy. Możesz go profilować w oparciu o dowolne cechy właściwe dla Twojej oferty lub pakietu. Jeśli pozycjonujesz się jako idealne miejsce na romantyczny wypad dla par, przefiltruj bazę danych, aby dotrzeć tylko do takich odbiorców. Podobnie w przypadku segmentu seniorów lub wyjazdów biznesowych. Segmentując bazę danych unikniesz spamowania skrzynek pocztowych swoich gości mało ciekawymi dla nich pakietami lub informacjami. To z kolei powinno pozytywnie wpłynąć na utrzymanie ich zainteresowania i umożliwić Twojej korespondencji dotarcie do celu.

Pamiętaj także, że ze względu na sezonowość grupa docelowa Twojego hotelu może ewoluować i rozwijać się w ciągu roku. Warto więc regularnie upewniać się, do kogo adresujesz swoją komunikację.

Kolejną ważną rzeczą, którą należy rozważyć jest to, aby nie zapominać o rynku krajowym – zwłaszcza teraz, biorąc pod uwagę obowiązujące ograniczenia w podróżowaniu. Przygotowując propozycję marketingową, pomyśl o tym, aby przedstawić ją odbiorcom krajowym lub nawet lokalnym. W obecnym klimacie są oni jeszcze bardziej skłonni do zaangażowania i odwiedzania pobliskich obiektów.

Kto rano wstaje, ten rabat dostaje

W sezonie jesienno-zimowym hotele zmuszone są rewidować swoje dotychczasowe oferty i pakiety, przebudowując je tak, aby w tym właśnie okresie nadal cieszyły się zainteresowaniem. Pomyśl o promocjach typu „zarezerwuj wcześniej” i wykorzystaj tekst i zdjęcia dopasowane do pory roku. Możesz przy tym wykorzystać bezpłatne aktualizacje jako świetny sposób na zachęcenie osób rezerwujących wcześniej.

Dane, które Profitroom zebrał od czasu ponownego otwarcia po lockdownie z ponad 4000 hoteli na całym świecie pokazują, że to właśnie bardziej luksusowe i droższe pokoje szybko się wyprzedają. Goście, którzy przez tak długi czas pozostawali w zamknięciu byli gotowi sprawić sobie przyjemność i wydać więcej, aby uzyskać dodatkową przestrzeń i dodatkowy luksus.

Teraz jednak, kilka miesięcy od całkowitego zamknięcia, trend ten nie jest już tak wyraźny, co oznacza, że hotele mogą oferować potencjalnym gościom bardziej kuszące propozycje, oferując podwyższenie standardu pokoju tym, którzy dokonają rezerwacji z wyprzedzeniem.

Niech Twoja strona zabłyśnie

Rzecz jasna, komunikowanie swojej oferty wśród subskrybentów z bazy danych i osób spoza niej jest niezwykle ważne. Upewnij się jednak, że osoba, którą nią zainteresujesz, po wejściu na Twoją stronę zobaczy treści odpowiadające temu, co komunikujesz w materiałach marketingowych, a Twoja oferta będzie dostępna do rezerwacji online.

Twoja witryna internetowa jest wizytówką Twojej firmy online – musi więc zawierać treści odpowiadające temu (a nawet przewyższające to), co fizycznie oferujesz w swoim obiekcie.

Witryna przede wszystkim mobilna – nie tylko zoptymalizowana na urządzenia mobilne

Nie trzeba dodawać, że Twoja witryna musi być zoptymalizowanej pod kątem urządzeń mobilnych i poprawnie działać podczas przeglądania na smartfonie. Więcej – ona musi być przede wszystkim mobilna. Dni przeglądania stron i dokonywania rezerwacji na komputerze są policzone. Postaraj się zatem, aby Twoja witryna najlepiej działała przede wszystkim na urządzeniach mobilnych.

Statystyki podpowiadają, że nie tylko 70 procent podróżujących wyszukuje destynacje na smartfonie, ale że 70 procent wszystkich rezerwacji hotelowych last minute jest dokonywanych za pomocą smartfona. To ogromna część rynku, która w miarę upływu czasu będzie tylko rosnąć.

Jednym ze sposobów, aby Twoja witryna dotarła do odbiorców sezonowych jest utworzenie specjalnej strony docelowej, która podkreśli zalety Twojej oferty o tej porze roku. Łatwo dostępna strona docelowa umożliwia przeglądarkom trafiającym na nią z różnych kanałów marketingowych wyeksponowanie szczegółów, które na niej zamieszczasz.

Każda strona docelowa musi być jednocześnie atrakcyjna i zachęcająca do działania. Dostosuj swój tekst, aby mieć pewność, że zainteresuje gości, do których chcesz dotrzeć i do nich przemówi.

Wykorzystaj porzucone rezerwacje

Jedna z zaskakujących statystyk wskazuje, że współczynnik rezygnacji z rezerwacji hotelowych (dane z 2019 r.) wynosi aż 84,63%, co oznacza, że zaledwie nieco ponad 15% zaglądających na stronę rezerwacji faktycznie przechodzi do jej potwierdzenia.

W dużej mierze zjawisko to powodują goście, którzy wywołują system rezerwacji, aby sprawdzić zarówno dostępność, jak i cenę. W tym momencie otwiera się przed Tobą szerokie pole do stworzenia niezwykle skutecznej kampanii retargetingowej. Jeśli gość Twojej witryny jest na tyle zaintrygowany, żeby przed jej opuszczeniem otworzyć system rezerwacji, masz mnóstwo okazji, by zachęcić go do zamknięcia transakcji.

Nie zaniedbuj wyszukiwarek metasearch

Jednym z najszybciej rozwijających się kanałów reklamowych w sektorze hotelowym są wyszukiwarki metasearch, które agregują informacje o cenie i dostępności pokojów. Są one coraz bardziej popularne wśród klientów hoteli, ponieważ umożliwiają im łatwe porównywanie cen, warunków i terminów, które im odpowiadają. Najczęściej odwiedzane wyszukiwarki metasearch to Google Hotel Ads, TripAdvisor i Trivago, które wykonują świetną robotę, przybliżając potencjalnym gościom Twoją ofertę. Metasearch może być skutecznym narzędziem wspierającym strategię bezpośredniej rezerwacji, zmniejszając zależność od internetowych biur podróży i eliminując koszty wysokich prowizji.

Bloguj o tym

Szukając noclegu w hotelu, zdecydowana większość z nas zagląda do Google. Spośród wielu sztuczek i taktyk, które mogą pomóc poprawić ranking w wyszukiwarce najważniejszą jest blogowanie. Blogi pozwalają zaprezentować trafne treści interesujące dla konsumentów – a im są one bardziej aktualne i świeże, tym lepiej wypadają w Google. Wyszukiwarka chce po prostu przedstawiać jak najlepsze wyniki swoim użytkownikom, a hotele mogą jej w tym pomóc, dbając o aktualną zawartość bloga.

Piękno bloga polega na tym, że publikujesz go samodzielnie i dlatego możesz publikować, co chcesz, bez zwracania uwagi na cudze standardy. Jeśli chcesz zareklamować swój hotel, możesz to zrobić na swoim blogu. Oczywiście treści, które publikujesz muszą być zgodne z prawdą i atrakcyjne dla czytelników, dlatego zadbaj o odpowiednią równowagę. Blog stanowi jednak dodatkowe narzędzie sprzedażowe, które pomaga przekonać odwiedzających, że Twój hotel jest tym, czego szukają.

Blogując, nie musisz ograniczać się jedynie do swojego hotelu. Twórz blogi szerzej prezentujące Twoją destynację i roztaczające ciekawe perspektywy na temat atrakcji i sposobów spędzenia czasu w okolicy. Jeśli prowadzisz obiekt z dala od miasta, a na przykład w pobliżu arboretum, napisz, jak pięknie zmieniają się drzewa jesienią i jak wspaniałe są jesienne spacery wśród opadłych liści, po których można odpocząć i zrelaksować się na wygodnych kanapach przy ogniu trzaskającym w kominku.

Komunikuj swoją lokalizację i pozycjonuj swój hotel jako najlepsze miejsce, w którym można cieszyć się tego rodzaju wypoczynkiem.

Bezpieczeństwo w czasach COVID

Aktualnie konieczne jest również promowanie środków bezpieczeństwa dotyczących COVID. W kontekście ograniczonego zaufania klientów obawiających się ryzyka infekcji komunikuj, że Twój hotel jest bezpieczny i że poważnie traktujesz swoją odpowiedzialność za bezpieczeństwo gości.

(źródło ang.: https://www.boutiquehotelnews.com/features/how-can-hotels-improve-revenue-during-the-autumn-and-winter-months)

Spacer 360: mów językiem Twoich gości

Podobnie jak Ty, dbamy o komfort i zadowolenie Twoich klientów. Pragniemy, aby ich doświadczenie w kontakcie z Twoim obiektem było jak najprzyjemniejsze i pozostawało w ich pamięci jak najdłużej. Dlatego wdrożyliśmy rozwiązanie, dzięki któremu Twoi goście lub klienci poczują się jeszcze bardziej jak w domu. Odwiedzając stworzony dla Ciebie wirtualny spacer hotelu, apartamentu na wynajem czy nieruchomości, użytkownik danego urządzenia odkryje go w swoim języku.

Jak pisaliśmy w tym artykule, użytkownik opuszcza stronę internetową przeciętnie przed upływem 1. minuty. Trzeba pamiętać, że czas spędzony w danej witrynie stanowi jedno z kryteriów pozycjonowania przez Google. Dlatego warto zaskoczyć odwiedzających, wyświetlając adresowane do nich treści w ich języku. Treści, które zrozumieją od pierwszej chwili zaangażują ich na dłużej i zwiększą prawdopodobieństwo interakcji z elementami spaceru. Nie wspominając o tym, że przecież w podróży służbowej czy na wakacjach nic nie poprawia komfortu bardziej, niż możliwość zrozumienia otoczenia we własnym języku.

Obsługę wielu języków w wirtualnym spacerze 360 wdrożysz decydując się na wariant HI-END. W tym pakiecie możesz również podłączyć zaawansowane statystyki Google Analytics, a także inne łącza i multimedia, takie jak system rezerwacji czy np. wideo-oprowadzanie na żywo, linki do stron zewnętrznych, a nawet dźwięk w tle (ogólny lub osobny do każdej sceny – niektórzy mówią, że to przesada, dlatego da się go włączać i wyłączać).

Spacer 360: narzędzie marketingu

Każde narzędzie, w które inwestujesz powinno pozwalać mierzyć swoją skuteczność. Warto móc kontrolować, w jakim stopniu środki alokowane w nowe rozwiązanie przyczyniają się do wzrostu sprzedaży. Wirtualny spacer 360 oferowany przez TOUR360.PL jest pod tym względem instrumentem nie tylko mierzalnym, ale też funkcjonalnym.

Na początek kilka liczb…
Badanie przeprowadzone dla grupy Carlson Hotels Worldwide pokazuje, że wirtualny spacer to znacznie więcej niż tylko „ciekawe obrazki”. Po wdrożeniu wirtualnych spacerów w 165 hotelach Radisson w 11 krajach, opierając się na danych analitycznych, grupa zaobserwowała w nich wzrost sprzedaży o 135% w porównaniu z obiektami, które nie zostały wyposażone w to narzędzie.

Idźmy dalej. Na efekty podjętej inwestycji nie trzeba było długo czekać. Zwrot z inwestycji (ROI) w wirtualny spacer nastąpił w ciągu nie więcej niż 4 tygodni. Zaś współczynnik konwersji, w tym przypadku rozumianej jako liczba faktycznych rezerwacji dokonanych przez użytkowników wprost z okna wirtualnego spaceru, wyniósł aż 4% (przy średniej globalnej konwersji dla stron internetowych na poziomie 2%).

Co to oznacza?
W praktyce, sam wirtualny spacer bez opcji śledzenia ruchu internetowego i pozbawiony narzędzi stymulujących zaangażowanie użytkowników trudno zaprząc do pracy na rzecz wzrostu sprzedaży. Sytuacja w hotelach Radisson pokazuje, że decydując się na inwestycję w nowoczesne narzędzia wizualne, jakim jest wirtualny spacer, warto pójść o krok dalej i zapewnić sobie:

– możliwość pomiaru skuteczności inwestycji i podjęcia odpowiednich działań marketingowych,
– instrumenty, dzięki którym użytkownik nie tylko dokładnie obejrzy wnętrze hotelu, ale i z łatwością dokona w nim rezerwacji „nie wychodząc z pokoju”, który właśnie ogląda,
– szeroką gamę dodatkowych funkcjonalności zwiększających zaangażowanie klientów na stronie i wyższy współczynnik konwersji, czyli - na przykład - dokonania rezerwacji.

Rozszerzone statystyki Google Analytics
Najpełniejsze informacje o ruchu generowanym w oknie wirtualnego spaceru otrzymamy, rzecz jasna, bazując na danych dostarczonych przez kod śledzenia Google Analytics. W opcji HI-END oferujemy podłączenie trackerów z Twojego konta Google Analytics do każdego Twojego spaceru. Od tej pory możesz śledzić, które przyciski są najczęściej klikane, które pomieszczenia (panoramy 360) są najczęściej odwiedzane w ramach konkretnego spaceru i czy któryś hotspot lub infospot pozostaje niezauważony i należy go wyróżnić, aby uzyskać większy ruch. Wyposażony w taki arsenał wiedzy na temat „klikalności” poszczególnych pomieszczeń i linków będziesz w stanie lepiej planować swoje działania marketingowe.

Stymulacja konwersji
Jeżeli przeciętny użytkownik spędza na stronie www mniej niż 1 minutę, warto pomyśleć, w jaki sposób zatrzymać jego uwagę na dłużej, pokazując mu więcej. A dłuższy czas pobytu na stronie to – według wielu strategii SEO – droga do wyższego rankingu w Google.

Twój system rezerwacji dostępny z każdego wirtualnego pokoju
W opcji HI-END masz możliwość podłączenia ramki wyświetlającej Twój system rezerwacji w oknie każdego zwirtualizowanego pokoju. Twoi goście mogą dokonywać rezerwacji wprost z pokoju, który właśnie oglądają, a dzięki Google Analytics (patrz wyżej) możesz śledzić, ile rezerwacji zostało dokonanych w ten sposób.

Dodatkowe multimedia
Podobnie, w opcji HI-END możesz podłączyć do wirtualnego spaceru dodatkowe multimedia, takie jak wideo, zdjęcia, dźwięk, okna ramek wyświetlających inne strony www czy przyciski wywołania telefonu lub maila.

Podsumowując
Prognozuje się, że wirtualne spacery zostaną z nami na długo. O ile dla laika ich wdrożenie może wydawać się skomplikowane i czasochłonne, warto rozważyć współpracę z wyspecjalizowanym dostawcą tej technologii i skonsultować z nim swoje potrzeby. Wysoka wartość dodana płynąca z dodatkowych funkcjonalności będzie nie do przecenienia dla działów marketingu i sprzedaży, a możliwość śledzenia efektywności wirtualnego spaceru pozwoli na korektę podejmowanych działań. W końcu, jeśli jeden obraz wart jest tysiąc słów, wyobraź sobie, ile wart jest wirtualny spacer.

Dane za: www.synthetic.se/360/filer/ROI.pdf.

Właściwie po co mi spacer 360?

Co to jest?
Wirtualne spacery 360 to rodzaj wizualizacji nieruchomości, hoteli czy restauracji, zwykle składającej się z sekwencji specjalnie przygotowanych zdjęć panoramicznych. Wirtualne spacery są dostępne z urządzeń wyposażonych w przeglądarkę internetową, dlatego umożliwiają zwiedzanie dowolnej lokalizacji z każdego niemal miejsca na świecie.

Biznes w erze COVID
W dobie dystansu społecznego i ograniczania bezpośredniego kontaktu, właściciele hoteli, restauracji i firm, a także agenci nieruchomości inwestują w wirtualne spacery nie tylko ze względu na zdrowie i prestiż, ale przede wszystkim w trosce o zachowanie ciągłości biznesu. Można powiedzieć, że wirtualny spacer staje się częścią ich modelu biznesowego. Dzieje się tak dlatego, że dzięki opcjom dostępnym choćby w wirtualnych spacerach oferowanych przez Gus Gavlak Studio mogą oni nie tylko zaprezentować swoje wnętrza, ale też zdalnie spotykać się z klientami w czasie rzeczywistym i generować nowe kontakty.

Zaangażowanie i konwersja
Media społecznościowe zmieniają zachowania użytkowników w Internecie. Według badań Nielsen Norman Group, większość z nas spędza na stronie internetowej mniej niż 1 minutę (źródło, język angielski). Oznacza to, że posiadanie angażującej, interaktywnej witryny stało się kluczowe dla przyciągnięcia potencjalnych klientów na dłużej. I taką właśnie rolę spełnia wirtualny spacer: zatrzymując uwagę zwiedzających zwiększa szanse uzyskania wyższej konwersji, w efekcie częstokroć prowadząc do zwiększenia sprzedaży.

A zatem?
Wirtualny spacer to kolejny krok w stronę klienta dla firm, które po prostu chcą być bliżej rynku w tych trudnych czasach, w tym dla operatorów hoteli i apartamentów na wynajem, deweloperów, klubów fitness, instytucji kulturalnych, agencji pośrednictwa nieruchomości i wielu innych . Na szczęście dziś przedsiębiorcy mogą sięgnąć już nie tylko po darmowy, ale w praktyce niezbyt rozbudowany i skalowalny Tour Creator od Google, a oferta dostawców wysokiej jakości wirtualnych spacerów powoli zaczyna się poszerzać. Dlatego warto się rozglądać, zadawać pytania i korzystać z możliwości, jakie niesie ze sobą technologia 360.

© Copyright 2020 Gus Gavlak Studio. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Created with Mobirise - Find more